Waarop zijn de verkoopsprijzen gebaseerd?

En waarom stijgen ze de laatste tijd zo hard?

(april 2022)

Sinds de lancering van het nieuwe platform heb ik besloten meer openheid te geven over hoe de verkoopsprijzen tot stand komen, inclusief voorbeelden. Het is natuurlijk niet leuk voor jou als klant om te zien dat je favoriete product ineens in prijs is gestegen sinds je vorige bestelling. Als je dit opmerkt, besef dan dat ik niet anders kon als gevolg van veranderende marktomstandigheden. Hoe het precies zit zet ik hieronder uiteen.

Sowieso wordt ieder jaar alles iets duurder

Kijk, het liefst zou ik de prijzen gelijk willen houden, of zelfs willen laten dalen! Maar dit kan simpelweg niet. Sowieso stijgen ieder jaar de “normale kosten” in de gehele keten, zoals:

  • Transportkosten van de inkopen
  • Opslagkosten van de producten
  • Verwerkingskosten van jouw bestelling
  • Personeelskosten
  • Vervoerderskosten omtrent jouw bestelling (PostNL, DHL, DPD etc)
  • Extra diensten, zoals het ontvangen en verwerken van retouren of maatwerk zendingen
  • Betaalkosten per transactie (iDeal, bancontact etc)

Dit gaat vaak om 2 tot 5% per jaar, afhankelijk van de sector. Feitelijk is dit een vorm van inflatie.

Ik heb ter illustratie eens wat inkoopbonnen opgezocht van vroeger en dit vergeleken met de huidige tarieven. Ik mag helaas geen bedragen laten zien, maar ik kan wel zeggen wat de procentuele stijgingen waren:

  • Make or Buy (die regelt de gehele logistiek van Krachtshop) verwerkingskosten per order in 2015 vergeleken met 2022: +23%
  • DHL verzending in 2012 vergeleken met 2022: +34%
  • Prijs van een normale verpakkingsdoos in 2013 vergeleken met 2022: +188%

Andere producten en diensten laten vergelijkbare percentages zien, zo tussen de +20 en +120% sinds 2012.

Globale gebeurtenissen – alles is verbonden met elkaar

Wereldwijde gebeurtenissen hebben helaas een grote invloed op de prijzen. Steeds vaker merken wij als consument dat we enorm met elkaar en de wereld verbonden zijn, niet alleen voor mijn shop, maar ook voor alledaagse producten. Enkele voorbeelden om dit te illustreren (maart 2022):

  • Corona – markten en transportketens zitten/ zaten lange tijd op slot met grote kostenstijgingen tot gevolg
  • Oorlog in Oekraine – Gas, olie, benzine, diesel is enorm gestegen, waardoor heel veel andere producten ook duurder zijn geworden. Bovendien blijkt Oekranie een grote exporteur te zijn van voedingsmiddelen (wat ik eerst ook niet wist), wat ook grondstoffen voor supplementen duurder maakt!

Inkoopsprijzen

Bovenop de ‘normale jaarlijkse prijsstijgingen’ zoals hierboven beschreven, hebben we ook te maken met de inkoopsprijzen van de grondstoffen voor de supplementen.

Tot 2021 vielen de kostenstijgingen voor de grondstoffen heel erg mee. Echter is dit in de loop van 2021 helaas enorm veranderd. Door grote tekorten op de wereldmarkt zijn de inkoopsprijzen van veel producten, zoals o.a. wei eiwit, micellar caseine en creatine sterk gestegen sinds begin 2021!

Als voorbeeld de prijsstijging van de Lentus eiwitmix 2kg:

  • 2009 vergeleken met 2022: +66%
  • Begin 2021 vergeleken met begin 2022: 65%

Ofwel, tot 2021 was er nauwelijks een stijging!

Om je een indruk te geven hieronder een greep uit de communicatie van de afgelopen maanden m.b.t. mijn hoofdleveranciers (Sanivita, Vegetology) en het bedrijf dat mijn logistiek doet (Make or Buy). Je ziet dat sinds september 2021 de inkoopsprijzen al 3x fors zijn verhoogd! 

Sanivita (wei eiwitten, creatines, pre- post workouts etc…)

Update 8-9-2021

Dear Patrick,

Hereby we inform you, that due to a very high increase in prices for packaging, creatine, whey, casein, milk protein, and some other amino acid prices on the market, we will be forced to increase most of the prices of products, that contain these ingredients. Please be informed, that the prices will change on 15.9.2021.

If you place your order before this date, we will produce your order at current prices. Unfortunately, we do not have any creatine in stock, so we are not able to produce the creatine products (generic or the one that contains it). We expect to get it at the end of the month or at the beginning of October and due to the high purchasing price we won’t be able to offer them under the current prices.

Also, due to general price increases in material costs, logistic and shipping costs, we can only provide offers for transport at prices, charged by the transport company. You are of course free to take care of the shipping on your own if you choose so.

For additional packing of products in carton boxes, we are also forced to charge the box material cost of 1,5eur/box.

In the attachment please find the new price list.

Sanivita (wei eiwitten, creatines, pre- post workouts etc…)

Update 31-1-2022

For you as for us it has been very challenging times. Hopefully you, your family and your company are doing well.

As for certain you have noticed a lot is changing in the wider sport supplement sector. In the past months we have seen and been affected by shortages and price increases on many parts of our offerings, mainly on:

  • shortage of raw ingredients
  • strong increases of raw ingredients costs especially whey and milk proteins, amino acids, creatine, glutamine BCAA’s, carnitine, arginine, citrulline, maltodextrin, dextrose, waxy maize.
  • strong increases in energy costs (gas, electricity, oil) which has a huge impact on plastic production.
  • fuel costs for the transport sector and a shortage of truck drivers around Europe
  • shortage of containers and vessels which creates a tenfold of container costs from Asia.

All these shortages and increases will have a significant effect on the cost and price of our products. See attached the price list 02/2022. For additional packing of products in carton boxes, we are also forced to charge the box material cost of 1,80 eur/box. Please be informed that the prices will change on 01.02.2022. All orders placed before this date will be produced with current prices.

Sanivita (wei eiwitten, creatines, pre- post workouts etc…)

Update 7-4-2022

Dear Patrick,

Unfortunately, due to the war in Ukraine, inflation, and lack of ingredients on the world market the prices of many ingredients increased in the last 2 months. Therefore we are forced to increase the price of our products. We really work hard to get the best possible prices or just to ensure that we will get ingredients in stock.

Most of the final product prices will be affected due to the high price increase of WPI, Casein, and other whey protein ingredients, creatine, maltodextrin, dextrose, waxy maize, wheat flour, and some other ingredients. Due to rising fuel costs, the price of packaging was also increased.

I am sending you a new price list which will be valid from 11. 04. 2022. 

If you have any further questions or concerns, please don’t hesitate to reach out. Our team is more than happy to help in any way.

We all hope that situation will get better soon.

Vegetology (opti3, vitashine, vegvit, joint vie, etc..)

Update 11-1-2021

Dear Patrick,

2020 was a challenging year for everyone and had a negative impact on so many businesses and supply chains, largely because of Covid-19. Unfortunately due to a combination of the Covid-19 Pandemic, Brexit infrastructural implications and general supply chain cost increases that have continued to mount in 2020, we have had to review all of our pricing. This is both our Consumer retail pricing and our Trade/Wholesale pricing. The harsh reality is we’ve calculated that many Vegetology products now make a financial loss without pricing adjustments, which we do recognise are sizeable changes in some cases. Over the years we have tried to absorb cost-increases as much as we possibly can. This year it is no different, but it is now at a stage where this pricing review is required to allow the business and products to continue to be viable.

We value your partnership and understand this will be disappointing. We apologise for the inconvenience and thank you for your understanding.

Make or Buy (bedrijf die de logistiek verzorgt van Krachtshop)

Update 01-01-2022

Stijgende kosten en tarievenkaart 2022

  • De logistieke processen bij onze verzenders piepen en kraken door de toenemende vraag, maar de investeringen in de uitbreiding van hun capaciteit beginnen merkbaar te worden; mede hierdoor hebben de vervoerders tijdens het afgelopen coronajaar weer een verdubbeling van het aantal zendingen kunnen verwerken. Deze groeicapaciteit is echter niet onbeperkt. Daarnaast lijken consumenten weer snel terug te vallen in oude, tijdens corona afgeleerde gewoonten. Alles moet weer ‘morgen’ in huis zijn. De verschillende vervoerders zullen voor 2022 een tariefsverhoging toepassen tussen de 4,9% en 6,9%. Mede bepaald door de enorme toename van brandstof- en personeelskosten. Door de enorme fluctuaties in de brandstoftoeslagen (in 2021 tussen de 8 en 24%) zullen we voor de verzendmethoden waar een brandstoftoeslag van toepassing is, deze niet meer in de zendingsprijs verwerken maar apart factureren. Dit is vooral van toepassing op internationale-, palletvracht- en koerierszendingen. Voor de meeste verzendmethoden via PostNL, DHL en DPD is de toeslag al inbegrepen.
  • Logistiek en IT-personeel blijft zeer schaars, waardoor deze kosten sterk blijven stijgen.
  • De kosten van verpakkingsmateriaal stijgen dit jaar fors, door de enorme stijging van hout-, en papierprijzen en brandstofkosten.

Daarom zijn we genoodzaakt onze tarieven per 1 januari 2022 aan te passen aan de hogere tarieven van onze verzenders en de stijgende kosten (bij onze leveranciers) voor personeel, ICT en verpakkingsmaterialen. In de bijlage hebben we de nieuwe tarieven voor je op een rij gezet.

Ook andere leveranciers konden niet ontkomen aan forse prijsstijgingen, ik bespaar je de correspondentie…

Interen op eigen marge

Ik heb heel lang gewacht met het verhogen van mijn productsprijzen. Al die tijd heb ik de prijsstijgingen gecompenseerd door in te teren op mijn eigen marges. Dit is echter niet meer houdbaar en vanaf april 2022 heb ik de prijzen aan moeten passen aan de nieuwe realiteit. Zou ik dit niet doen, dan kan ik net zo goed stoppen met Krachtshop. Dit zie je overigens niet alleen bij mij, ook alle andere supplementen shops zijn hier niet aan ontkomen. Vergeleken met die andere shops blijven mijn prijzen echter ontzettend scherp en vaak zelfs goedkoper! Lees hier hoe ik dit voor elkaar krijg.

Tevens wil ik benadrukken dat mochten de prijzen weer ‘normaliseren’ ik dit ook meteen weer zal verwerken in de productprijzen! Ik wil namelijk dat goede supplementen zo betaalbaar mogelijk blijven en ik neem genoegen met een lagere marge.

Ik hoop dat je hiermee inzicht hebt gekregen hoe de verkoopsprijzen tot stand komen en hoe Krachtshop hiermee omgaat. Heb je vragen of feedback, laat het me weten!

Hartelijke groet,

Patrick

Krachtshop
0
    0
    Winkelwagen
    Je winkelwagen is leegTerug naar winkel
      Calculate Shipping